середа, 15 лютого 2017 р.

Син Божий - спасіння і світло для народів! (Луки 2:22-32)

Текст проповіді: Луки 2:22-32
22 А коли за Законом Мойсея минулися дні їхнього очищення, то до Єрусалиму принесли Його, щоб поставити Його перед Господом, 23 як у Законі Господнім написано: Кожне дитя чоловічої статі, що розкриває утробу, має бути посвячене Господу, 24 і щоб жертву скласти, як у Законі Господньому сказано, пару горличат або двоє голубенят. 25 І ото був в Єрусалимі один чоловік, йому ймення Семен, людина праведна та благочестива, що потіхи чекав для Ізраїля. І Святий Дух був на ньому. 26 І від Духа Святого йому було звіщено смерти не бачити, перше ніж побачить Христа Господнього. 27 І Дух у храм припровадив його. І як внесли Дитину Ісуса батьки, щоб за Нього вчинити звичаєм законним, 28 тоді взяв він на руки Його, хвалу Богу віддав та й промовив: 29 Нині відпускаєш раба Свого, Владико, за словом Твоїм із миром, 30 бо побачили очі мої Спасіння Твоє, 31 яке Ти приготував перед всіма народами, 32 Світло на просвіту поганам і на славу народу Твого Ізраїля!

Благодать вам і мир від Бога Отця нашого і рожденного для нас Сина Божого!
Дорогі у Христі, брати і сестри,

Нині, 15 лютого, на 40-й день по Христовім Різдві за Східним календарем Церква святкує день Господнього стрітення. Цього дня ми пригадуємо подію, коли Спаситель об’явив себе праведному Симеону, як земні батьки принесли Його до храму. За Законом Мойсея жінка після пологів могла увійти до храму лише на 40-й день, бо вважалася нечистою. Оці 40 днів і були тоді днями очищення. Після цього батьки  хлопчика приносили до храму і давали викупну жертву (Левит 12:1-8 1 І Господь промовляв до Мойсея, говорячи: 2 Промовляй до Ізраїлевих синів, говорячи: Коли жінка зачне, і породить дитя чоловічої статі, то буде нечиста сім день; як за днів нечистоти місячного її, буде нечиста вона. 3 А восьмого дня буде обрізане тіло крайньої плоті його. 4 І буде вона сидіти в крові очищення тридцять день і три дні. До всякої святощі не буде вона доторкатися, а до святині не ввійде аж до виповнення днів очищення її. 5 А якщо породить дитя жіночої статі, то буде нечиста вона два тижні, як за нечистости її місячної, і буде сидіти вона на крові очищення шістдесят день і шість день. 6 А по виповненні днів очищення її за сина або за дочку, принесе вона однорічне ягня на цілопалення, та голубеня або горлицю на жертву за гріх, до входу скинії заповіту до священика. 7 І він принесе це перед Господнє лице, і очистить її, і вона очиститься від джерела своєї крови. Це закон про породіллю дитини чоловічої або жіночої статі. 8 А коли рука її не спроможеться на ягня, то візьме вона дві горлиці або двоє голубенят, одне на цілопалення й одне на жертву за гріх, й очистить її священик, і вона стане чиста.).
У першому столітті по Різдві Христовому Єрусалимський храм був дуже людним місцем. Євреї, відповідно до церемоніального закону повинні були здійснювати паломництво до Єрусалиму і відвідувати храм. Лука не каже нам скільки інших батьків з дітьми  прийшли до храму того дня, коли земні батьки Ісуса принесли його, щоб поставити перед Господом відповідно до Закону Мойсея. Батьки Ісуса нічим не вирізнялися серед інших людей. Єдиний, хто зміг би відрізнити маленького Ісуса з-поміж багатьох інших дітей, був чоловік на ім’я Семен. Природно виникає питання: Як Семен міг пізнати Ісуса? Звідки йому було відомо, що саме це дитя було втіхою, викупленням і спасінням для нього і всіх людей?
Відповідь на це питання дає нам саме Слово Боже. Євангеліст Лука у нинішньому тексті тричі пов’язує ім’я Семена зі Святим Духом! Він каже, – 1) що Святий Дух був на ньому; 2) що від Святого Духа йому було звіщено; 3) що він був проваджений Святим Духом до храму.
Пригадаймо, що робить Святий Дух. Він, як навчається у нашому Катехізисі, кличе, притягує, просвічує, освячує. Це Він просвітив і покликав Семена.  Це Він повідомив Семенові, що той не помре допоки на власні очі не побачить Спасителя світу від гріхів. Подібним чином і нині Святий Дух працює всередині людей за допомогою Божих засобів благодаті – Слова і Таїнств – до Ісуса Христа. Він освячує нас, просвічує і утримує у правдивій вірі, даючи нам змогу триматися Божої правди.
Уявімо Семена, який стоїть перед входом до храму і пильно вдивляється в обличчя кожної дитини, що їх батьки того дня приносили до храму. Аж ось з’являються Марія і Йосип з маленьким Ісусом і Святий Дух промовив Семенові: «Це Він!». Коли Семен несподівано підійшов до них і взявши дитину на руки промовив дивні слова: «Нині відпускаєш раба Свого, Владико, за словом Твоїм із миром, 30 бо побачили очі мої Спасіння Твоє, 31 яке Ти приготував перед всіма народами, 32 Світло на просвіту поганам і на славу народу Твого Ізраїля!» – земні батьки Ісуса були вражені. Євангелист розповідає, що крім праведного Семена лише пророчиця Анна прославила того дня  рожденного Спасителя світу.
Дорогі брати і сестри, в наш час чимало людей вірять в те, що Ісус Христос – це реальна історична постать, що Він жив на землі понад 2000 років тому. Вони готові повірити в те, що Він робив добрі діла, навчав добрих речей і був прикладом високої моралі для інших. Вони готові прославляти Його відвагу і спротив тогочасній владі. Вони погоджуються з тим, що вплив Ісуса на світ був таким значним, що Він відчувається і досі. Але це все, що можна очікувати від них, не більше… Чому? Бо для них Ісус не є Господом і Богом, а  далі залишається бути лише певною історичною особою, однією з багатьох, але не дорогою, правдою і життям, не Викупителем і Спасителем людства від влади гріха, диявола і смерті. Лише Святий Дух може просвітити людські серця і дати належне розуміння Христа і Його Євангелія, зняти з очей покривало, яке перешкоджає побачити та пізнати Божу правду.
Господь Святий Дух через Слово Боже дає нам винятковий духовний зір, що дозволяє бачити потребу в Спасителеві, природну гріховність людини і  її неспроможність спастися власними силами без Божої допомоги. Він приводить нас до усвідомлення того, що за свої гріхи ми справедливо заслуговуємо на Божий гнів і кару. Він каже нам, що ми не любили Господа всім серцем і ближнього як самого себе, і не дотримували, як слід, Божих заповідей. Він скеровує нас до каяття. Але після цього Він також не залишає нас у розпачі і безнадії, а наділяє тією ж спасенною вірою, яку Він дав праведному Семенові. Завдяки цій вірі ми можемо бачити спасіння, котре Бог у Христі приготував для всіх народів.
Дорогі брати і сестри, зі Святого Писання ми ясно і чітко бачимо, що все, звіщене Богом через пророків про обіцяного Месію, сповнилось в Ісусі Христі. Ми бачимо як Дитятко, народжене у вифлиємських яслах, котре мирно лежить на руках Семена і росте, стає Тим, Хто бере на себе наші гріхи і гріхи цілого світу. Ми бачимо меч, який прошиває серце Марії, коли вона скошена горем дивиться на свого сина, розіп’ятого на хресті. Ми слухаємо Євангеліє – силу Божу на спасіння, і Святий Дух за допомогою віри в Христа відкриває нам очі. Ми бачимо, як завдяки розіп’ятому на хресті Сину Божому наші гріхи прощено, а нас вчинено Божими дітьми, спадкоємцями невимовної радості на небесах.  Очима спасенної віри ми бачимо тріумфальну Христову перемогу над смертю, дияволом і гріхом і славне Христове царювання праворуч Отця на усім всесвітом.
Спаситель і Викупитель усього людства від гріхів, диявола та смерті став під Закон і дозволив, щоб було здійснено викупну жертву відповідно до Закону. Творець та автор Закону досконало виконав Його за нас і для нас. Отці Церкви про свято Господнього стрітення кажуть: «Нині той, Хто дав Закон Мойсеєві на горі Синай, впокоряється приписам Закону для нас, бо Він змилосердився над нами. Семен бере на руки Господа слави… Творець неба і землі лежить на руках старця… Перед нами Той, що перед ним тремтять усі сили небесні. Старечі руки Семена обіймають єдиного Чоловіколюбця!».
Які чудові слова, звіщені праведним Семеном: Нині відпускаєш раба Свого, Владико, за словом Твоїм із миром, 30 бо побачили очі мої Спасіння Твоє, 31 яке Ти приготував перед всіма народами, 32 Світло на просвіту поганам і на славу народу Твого Ізраїля! Ми співаємо їх під час вечірнього богослужіння.  Святий Дух використовує їх для того, щоб ми могли не лише бачити нашого Господа і Спасителя духовним зором, але також приймати своїми вустами Його правдиві Тіло і Кров у Господній вечері для прощення гріхів і зміцнення віри. Тішмося і веселімось, дякуймо Триєдиному Богові за наше визволення, спасіння і вічне життя.

Йому одному – Отцю, Сину і Святому Духові, належиться вся слава, честь і поклін, нині і повіки вічні. Амінь.    

Немає коментарів:

ДО 500-РІЧЧЯ РЕФОРМАЦІЇ (ЕССЕ)

Погляд на Реформацію конфесійного лютеранства.

Проповідь Божого Слова. 12 літній Ісус у храмі (Луки 2:41-52)

Проповідь Божого Слова. Богоявлення (Матвія 3:13-16)

Проповідь на Обрізання Господнє (Луки 2:21)

Аудіопроповіді. Різдво Христове (Ісаї 9:5)

Проповідь на Святий вечір (текст - Луки 2,7-11)

Туди, де пастухи вклонитися прийшли

Text: Jaroslav Vajda, 1919-2008 Tune: Carl F.Schalk, 1929, Український переклад і виконання Тараса Коковського

Мале містечко Віфлеєм

Л.Х.Реднер, 1868 Ф.Брукс, 1868 Український переклад і виконання Тараса Коковського.