Текст проповіді: Ісаї 6:1-7
1 Року смерти царя Уззії* бачив я Господа, що сидів на високому та піднесеному престолі, а кінці одежі Його переповнювали храм. 2 Серафими стояли зверху Його, по шість крил у кожного: двома закривав обличчя своє, і двома закривав ноги свої, а двома літав. 3 І кликав один до одного й говорив: Свят, свят, свят Господь Саваот, уся земля повна слави Його! 4 І захиталися чопи порогів від голосу того, хто кликав, а храм переповнився димом! 5 Тоді я сказав: Горе мені, бо я занапащений! Бо я чоловік нечистоустий, і сиджу посеред народу нечистоустого, а очі мої бачили Царя, Господа Саваота! 6 І прилетів до мене один з Серафимів, а в руці його вугіль розпалений, якого він узяв щипцями з-над жертівника. 7 І він доторкнувся до уст моїх та й сказав: Ось доторкнулося це твоїх уст, і відійшло беззаконня твоє, і гріх твій окуплений.
*Уззія – 10-й цар Юдеї (8ст. до РХ), один із благочестивих царів, однак не виконав Божого наказу щодо цілковитого знищення поганських жертівників, тому був скараний Богом на проказу.
Благодать вам і мир від Бога Отця нашого і Господа Ісуса Христа!
Дорогі у Христі брати і сестри,
Зі святом Святої Трійці вас! Як вірні Української Лютеранської Церкви ми віримо і сповідаємо, що існує єдина, незмінна, незаперечна і вічна Божа правда, яка не залежить від наших почуттів, відчуттів та емоцій. І в цьому ми знаходимо радість і втіху. Наші мінливі почуття та емоції, наш прискіпливий розум нерідко спонукають нас сумніватися в Божій правді і Божих речах. Натомість Святе Писання завжди запевняє нам у тім, що Божі обітниці вірні, незмінні і вічні, що Бог постійно піклується про нас і любить нас.
Не кожна віруюча людина може відразу відповісти на питання: «Коли і за яких обставин вона зустрілась з чимось божественним або відчула особливу близькість чи присутність Бога?». Але як би не було, Бог дійсно в особливий, чудовий спосіб постійно торкається сердець і душ кожного з нас. Він приходить до нас зі Своїми засобами благодаті, роблячи в нашому житті справжні дива, не менш величні від Його творива, що оточує нас звідусіль.
Одного разу старозавітний пророк Ісая мав особливе видіння. В рік смерті царя Уззії він бачив Господа на небесному престолі в оточенні крилатих серафимів. Кінці Божої одежі переповняли храм! Серафими мали по шість крил. Слава Божа наповняла все довкола! Ісая чув, як серафими прославляли Бога, виголошуючи: «Свят, свят, свят Господь Саваот, уся земля повна слави Його!» Це потрійне славослів’я ми співаємо в церкві щонеділі. Воно говорить нам про Божу велич і святість. Ім’я Саваот (івр. צבאות Господь небесного воїнства) каже про нам про Божу всемогутність і владу. Його слава наповняє все!
Від побаченого Ісая сповнився страху і трепету перед Божою величчю. Він був наляканий і спантеличений. І це не дивно! Чого вартий лише один вигляд серафима, що мав «шість крил… – двома закривав обличчя своє, і двома закривав ноги свої, а двома літав.» (Ісаї 6:2). Але це ще не все, дива тривають далі – Бог проголошує Ісаї прощення гріхів. Ісая знав, що він є грішником, але він був розкаяним грішником, який покладається на Бога і потребує Божих ліків у вигляді прощення. Ми також постійно потребуємо чути Боже запевнення щодо прощення наших гріхів. Наш небесний Отець милосердний, люблячий, довготерпеливий. Заради любові до нас Він послав на хрест свого Однородженого Сина, який помер за наші гріхи. Він торкається нас Своїми засобами благодаті у Слові і Таїнстві і проголошує нас виправданими заради Христа.
Чудові слова славослів’я «Свят, свят, свят» нагадують нам місце з Євангелія від Матвія (21:9), в котрому йдеться про те, як єрусалимський люд, вітаючи Ісуса Христа на Вербну неділю, славив Його, проголошуючи: «Благословенний, хто йде в Господнє Ім'я! Осанна на висоті!».
Потрійне «свят, свят, свят» навчає нас про те, що правдивий Бог існує в трьох особах або іпостасях, – як Отець, Син, і Дух Святий. Кожна з іпостасей Божих зветься Господом і Богом. Кожна є Божеством з однаковою славою, могутністю і величчю, - нестворена, неосяжна і вічна, всемогутня, свята. Син є Однородженим від Отця. Святий Дух походить від Отця і від Сина. Це незаперечна і вічна правда.
У короткому доктринальному твердженні нашої церкви ми сповідуємо віру в Триєдиного Бога і визнаємо три вселенські Символи віри – Апостольський, Нікейський та Афанасіївський. Але це не три різних Символи віри, а ОДИН, з тією лише різницею, що кожен доповнює інший і містить ширший зміст сповідання і спростування єресей.
В Афанасіївському символі віри ми проголошуємо, що у Святій Трійці: «ніхто не є першим чи останнім, ніхто не є більшим чи меншим від іншого, всі три іпостасі між собою однаково вічні та рівні, отже, слід поклонятися як Трійці у єдності, так єдності у Трійці».
Дорогі брати і сестри, Свята Трійця є настільки величною, що ми не зможемо осягнути її своїм обмеженим людським розумом. Ми можемо лише вірити в неї. Ми покладаємось не на власний розум, як деякі з людей, а на Слово Боже, яке кожну з осіб Трійці називає Господом і Богом, але при цьому каже, що Бог єдиний. Біблія наповнена свідченням про Трійцю. Воно міститься вже в першому реченні Святого Писання, де йдеться про Бога Отця, Сина і Святого Духа. У вірші 26-му 1-го розділу книги Буття написано: «І сказав Бог: Створімо людину за образом Нашим, за подобою Нашою» – не моїм чи моєю а НАШОЮ! Це Трійця! Слова Трійця немає в Писанні, але Церква запровадила його для побожного прославлення Триєдиного Бога – Отця, Сина і Святого Духа. Дослівний переклад слова Бог з давньоєврейської мови у першому вірші (На початку Бог створив небо і землю –Берешіт бара Елогім ет хашамайм вет хаарец) Святого Писання – Елогім. Це множина. Тобто тут також присутня Свята Трійця!
Жоден з людських прикладів про Трійцю не буде досконалим і довершеним, як от три кола, що перетинаються, трикутник, свічка, квітка з трьома пелюстками на стеблі та інші. І хоч слова «Трійця» в Біблії немає – Церква віддана використовує його на основі Святого Писання, жодним чином не применшуючи величі Триєдиного Бога.
Цей всемогутній, справедливий, правдивий та милостивий Бог – Творець гір, річок, морів і океанів, приходить до нас через Його засоби благодаті – Євангеліє у Слові і Таїнстві. Особливим чином Він приходить до нас у Господній вечері. Це подібне до того наче для нас відкриваються небеса!
Триєдиний Бог оточив нас спереду і ззаду. Він всюдисущий і всезнаючий! Ще слова немає на нашому язиці, а Він вже знає нашу думку. Ним ми дихаємо, рухаємось і існуємо. Через Свого Сина Він вчинив нас Своїми дітьми, так що нині ми можемо звертатися до Нього без страху і сумніву, називаючи Його Отцем. Через Святого Духа Він просвітив нас і вчинив святими. Через Таїнство Хрищення Він обдарував нас прощенням гріхів, спасінням і вічним життям. Він вірний і завжди дотримує обітниць. Його слово – святе, непомильне, могутнє і живе. Він дає нам щоденний хліб і виливає на нас своїх щедрот більше, ніж ми того заслуговуємо.
Отцю, Сину і Святому Духові віддаймо всю слава, шану і поклоніння, нині і повіки вічні. Амінь!
Немає коментарів:
Дописати коментар